lisvard

Alla inlägg under juni 2011

Av Lisa - 25 juni 2011 19:50

Midsommar igår, vilken härlig dag jag fick! Åt en massa jordgubbar och umgicks med släkt och vänner. Det blev inget festande för min del men det hade ni väl inte räknat med heller. Jag som inte tycker det är min grej.

Det var en härlig kväll med Lena och Roy och happy family och morbror Pekka. Det var så att Kusinernas valp var ju med såklart och Lenas hundar, hon har tre små hundar, var också med och då tyckte vi att Ellen också skulle få vara med och det fick hon ju så gärna. Så det var full rulle under bordet och massa mat ovanpå. Pappa fick åka hem lite tidigare på grund av allergi. Det är så synd!

Jag tog en massa bilder på jordgubbarna men glömde kameran hemma när vi skulle åka så ni får bara se våra jordgubbar.

          

Vi kom hem relativt tidigt, runt åttatiden. Jag diskuterade foder och vikt och hundvård men Lena som är duktig på det där. Jag kom fram till att jag ville byta foder till Ellen. Så, jag sökte på internet och sökte först på fodret hon har och fick en rejäl chock då säkert sju eller åtta av tio som hade detta fodret hade skrivit på diskutionssidor att deras hundar fått cancer. När jag frågade mamma vad våran förra hund åt så fick jag mig en kalldusch, samma foder där med och hon dog av cancer i njuren (tror jag det var, kan ha varit levern också kanske..) Jag tog då beslutet att Ellen definitivt inte ska ha det fodret mer i alla fall.

Så, till nästa steg. Orientera sig bland alla miljöner olika hundfoder. Jag har mer eller mindre koll på alla vid det här laget och jag vet vilket jag vill att hon ska ha. Hon behöver ett foder som är light och som inte innhehåller massa konstigheter. Jag kollade upp ett foder och läste vad som var i och alla ord jag inte förstod slog jag på för att försäkra mig om att det inte var massa konstigheter och grejer i. Så jag är nöjd, priset däremot är ganska högt. Men jag har pratat med pappa som betalar och han vill ju också ha det bästa till Ellen så vi får se hur vi gör. Vi ska till veterinären och fråga också för att verkligen få ett säkert svar.


För övrigt har jag jobbat fem timmar idag, helt oväntat så det känns skönt att få lite extra pengar i plånboken, utöver studiebidraget som jag får av mamma. Vi ska tydligen åka och shoppa i Finland, känner mig lite sugen faktiskt. Annara är jag inte så sugen på att åka, visst är det härligt att träffa familjen och känna deras dagsrytm lugna ner nerverna men jag gillar inte husvagnen! Usch, jag kommer förgås de dagarna vi är där.. Och så ska vi ju åka äckliga finlandsfärjan. Men jag antar att jag överlever, min älskling ska ju följa med. Lilla Ellenfanten<3


Mamma bakade mazarinsnittar innan, så sjukt goda! Jag tog bilderna till hennes blogg så då lägger jag också upp några. (www.mammasmat.blogplatsen.se)

    Receptet finns på mammas blogg. Värda att göra, supergoda och väldigt lätta att göra.

Nu ska jag ta min lilla vovve och gå en sväng.


/Lisa Svärd ♥

Av Lisa - 23 juni 2011 20:23

Funderar över hur mycket makt vi faktiskt har som konsumenter. Jag såg en länk på facebook om vilka varor som innehåller palmolja och då reagerade jag direkt. Jag är som många av er vet en lojal och ståndaktig djurvän och när vi i naturkunskapen läste om utrotningshotade djur fick jag lära mig om dvärgschimpansen.

   Den Lever i Kongo (jag arbetade bara om kongo och deras dvärgschimpanser men mer info finns på hemsidan som jag bifogar längre ner) där det finns gott om naturresurser som de inte använder däremot hugger de ner palmskogar och regnskogar som dvärgschimpansen lever i, för att tjäna pengar på palmoljan.

Jag blev så arg! Att till och med oreo har palmolja i sina produkter och pringles.. Jag börjar fundera över hur mycket jag kan göra.. Att jag som konsument kan välja att inte köpa produkter med palmolja och andra ämnen som inte är framställda med rent samvete är det bästa vi kan göra. Det är som om jag skulle vilja dela en video om miljön när jag ändå är i gång med min predikan. Här är hemsidan om palmoljan, det finns en guid om vilka fabrikat som använder palmolja och hur de skriver ut det i innehållsförteckningen också, kan vara bra att kolla upp den. http://www.palmoilaction.org.au/index.html

Så ska jag dela youtubefilmen om the girl who silenced the world for six minutes.

Ja den videon talar ju för sig själv. Helt plötsligt blev jag så trött, jag har suttit och eldat upp mig nu och så ser jag på denna filmen och känner mig liten och förskräckligt obetydlig. Detta var 1992 då hon talade för typ FN eller nåt och hur mycket har hänt sedan dess. Jag kan inte göra något ensam men om alla gör något litet så blir det mer och mer. Folk som säger oh nej vi kan inte sopsortera för det är så bökigt och stökigt. Men va fasen, vill ni inte att era barnbarn och barnbarns barn ska kunna se en tiger på safarin eller i djurparken, eller kunna bada i havet? Jag vill det, sååå mcyket. Det är som hon säger, jag är snart 18 år och räknas av några som ett barn och av mig själv som nästan vuxen men ändå ska jag inte behöva ha sömnsvårigheter eller ha ångest för att jorden kommer gå under. Jag vill kunna säga till mina barn att allt kommer bli bra, det är ju inte så att jorden kommer gå under. Men grejen är den att vi lever för mycket, människorna på jorden skulle behöva resurserna från fyra jordklot för att kunna tillfredställa sitt levene utan att det skadar jorden. Men vi har inte fyra jordklot, vi har ETT! och kan inte få fler.. Jag sopsorterar, åker kollektivt, sparar på el och vatten, vi har skaffat oss ett miljövänligt uppvärmningssätt av huset. Jag tänker på vad jag köper för varor, om de innehåller några ämnen som inte är bra och om det är närproducerat. Det finns egentligen inte så mycket jag kan göra men om alla ni som läser min blogg gör det också och berättar för era nära och får dem att göra dessa saker så kan vi alla göra skillnad tillsammans.

Man blir nästan lite inskränkt när man tänker att man ska köpa svenska kräftor och svenska jordgubbar, svensk mjölk och allt de där, potatis och så vidare men det är så vi måste tänka när det gäller varor som vi plockar i oss.

Nu ska jag ta och lugna ner mig lite med en kopp te och en bra bok. I morgon blir det midsommarfirande hos kusinerna och Ellen får följa med! Vi ska ha långbord i ladugården (den är oerhört fräsch, bör tilläggas. Relativt nybyggd och det går inga djur i den delen där vi ska va.) Det ska bli så härligt! Jag har saknat Fanny så mycket! Det ska bli underbart att träffa henne, och resten av familjen såklart!

Jag hoppas inte jag har läxat i detta inlägget men kanske man behöver en spark där bak. Jag är inte välrdbäst, ohnej men jag vill göra skillnad. Den drivkraften är det viktigaste!


/Lisa Svärd ♥

Av Lisa - 22 juni 2011 18:43

Åh jag känner mig så dukig! Det har gått sex dagar sen jag och Ellen började cykla och jag kan nästan inbilla mig att hennes lår har blivit mer muskulösa och att magen har minskat något i omfång.

Efter svå rundor i dag sitter Ellen och jag och dricker te och äter digistivekex med brieost på. Det unnar vi oss. Jag råkade ge henne en bit ost och nu har jag närmare 40 kg hund i knät..

Ska jag vara ärlig så är detta första stunden sen jag kom hem från pappa som jag verkligen släpper bokens värld en längre stund. Jo jag var ju hos farmor i förrgår och det var trevligt men när jag kom hem igen så förlorade jag allt vett jag har och dök ner i Sagan om Isfolket och jag har läst tills nu, med avbrott från cykling och mat och andra mäskliga behov som sömn och gos med Ellen. Nä jag har njutit storartat dessa dagar, böckerna just nu är otroligt spännande!

Jag antar att detta inlägget inte blir så långt, känner mig rätt tom faktiskt. Jag kan bara tänka på Heike och Vinga i boken... Men innan jag ska djupdyka igen så blir det livet på BB på femman. Fast det är inte fören klockan nio så några kapittel hinner jag väl med.

Någon frågade mig vad jag ska hitta på på midsommar, jag ska vara hedning och dansa runt midsommarstången och sedan umgås med släkt och familj hos kusinerna. Om det är fint väder har Mamma och Pappa sagt att Ellen också får följa med, och träffa kusinernas lille valp.


Djupdykning var det va?


/Lisa Svärd ♥


Av Lisa - 20 juni 2011 12:04

Helgen har varit lite av ett wake up call för mig. Jag vet att min hund är överviktig och jag har lite halvhjärtat försökt att banta henne. Men efter i helgen har jag tagit en viktigt beslut. Innan sommaren är över ska min hund vara idealviktig igen. Det hjälpte inte att jag sa till pappa att inte kommentera hennes lekamen.. SJälvklart fick jag en saftig predikan om hur dåligt hon mår. Jag blev mest förbannad och ledsen, att jag har misslyckats så extremt som hundägare. Hon är tydligen ouppfostrad och fet.. Kan ni förstå om jag blev upprörd? Nä pappas predikan hjälpte inte så mycket, det som verkligen fick mig att inse att hon inte mår bra var när jag träffade min äldsta kompis Alma. De har en hund som har varit överviktig länge, världens snällaste hund förövrigt, och nu hade hon fått artros (stavning?) vilket är höft och ledbesvär. Jag fick ett slag i ansiktet, jag vill inte att Ellen ska lida och grejen är den att då fattade jag att hon faktiskt gör det. Hon lider av att hon är för tung. Så, innan sommaren är över ska hon vara smal igen. Hon har varit tjock detta halvåret så hon har ju inte varit det så länge. Men nu är det slut med det.

Jag har lärt Ellen att cykla med mig, började med att köra utan koppel hemma hos pappa.. Han bor på en stor gård ute på landet så Ellen har gått lös hela helgen. Jag vågade först inte låta henne gå utan koppel men när pappa övertalade mig att släppa henne och se att hon faktiskt följer mig så blev jag övertygad. Hon följer mig som en lite svans. Det är skönt att veta att jag kan ha henne lös utan godis. Hon varit riktig hund i helgen. Jag tror hon har njutit storartat.

Och jag har listat ut hur jag vill bo när jag gått ut skolan. Jag vill bo i ett stort vitt stenhus med stora fönster i en bokdunge nära havet på gotland med stor trädgård där min(a) hund(ar) kan gå som de vill. Så som Ellen har gjort i helgen. Jag ska även ha ett bibliotek i det rummet som vätter mot väster så man får aftonsolen in i rummet. Kan det bli bättre? Jag vet att det är lite orealistiskt för jag börjar fundera över var jag ska få tag i alla de pengarna någonstans. Men detta är min dröm! Och jag tror att om man har ett fast mål så kan man nästan uppnå allt. Jag har redan börjat samla böcker till mitt bibliotek.


Ellen, Alice och jag var ute och cyklade nu på morgonen för Ellen ska ha en cykelrunda varje dag och när hon har blivit lite mer uthållig så ska jag utöka våran runda. När vi har cyklat ungefär en kilometer så kommer det en hund rusande och attackerar Ellen, jag sliter bort hunden, som är rätt stor, bryter alla mina naglar så de blöder och skriker åt ägaren att få bort hunden. Ellen fick både ett och två hugg mot strupen men som tur var gick det inte hål, det är lite läskigt för man kan se stora slitmärken i hennes scarf som hon har runt halsen. När jag fått bort hunden en sekund så försöker Ellen krypa upp i min famn för att söka skydd, detta ser jag som en positiv sak eftersom hon ser mig som den starke (ledaren?) som ska skydda henne, vilket jag också gjorde. Hon blev rejält rädd men det blev inga större men. Vi fortsatte rundan efter lite undersökning av Ellen som verkade må bra trots allt och vi kom hem precis innan det börjde regna. Det som förvånade mig var att jag kunde slita i den andra hunden utan dåligt samvete.. Jag brukar inte vara sån, jag slet så mina naglar gick av och skar in i fingrarna så det blödde, ändå kände jag ingenting fören hunden hade gått och Ellen blivit kollad. Tänk, man vet aldrig hur man reagerar i vissa situationer. Jag är bara överlycklig för att Ellen inte blev skadad.

Idag ska vi nog bara ta det lugnt och senare ikväll ska jag åka till min härliga farmor och gratulera henne på hennes födelsedagJag skulle ju ha tagit bilder i helgen och visat er hur härligt vi har haft det, Ellen och jag men jag hade fullt upp med att njuta av omgivningarna att jag glömde att föreviga de ögonblicken. Synd..


Nu dricker jag förövrigt te i min vackra tekopp som jag fick av Pappa och Helena i helgen, den fanns i huset. Den är gammal och väldigt härlig att dricka ur! Jag önskar bara att det hade funnits fler så jag kunde få i alla fall två. Men, men inte mycket att göra åt, det fanns tre fat men bara en kopp kvar. Det har nog funnits tolv stycken en gång i tiden men det var bra längesen.

Jag ska ta och fixa till mina naglar och dricka upp teet sen blir det nog lite Sagan om Isfolket.

Ha en underbar dag i regnet allihop!


/Lisa Svärd ♥

Av Lisa - 17 juni 2011 10:31

  

Så, Ellen har varit ute och jag borde börja packa på allvar. Ska ta och damsuga också här hemma så det är fint när mamma kommer hem från jobbet. Tänkte bara säga att jag inte har någon internetåtkomst hos pappa så jag tar inte ens med mig datorn.

Ellens lista:

Kam

Mat

Säng

Filt

Markskruven

Matskålarna

Fästingplockaren

Bajspåsar

Koppel


Lisas lista:

Kläder

Bikini

Bok

Hunden..

Necesär


Jag tror att de va allt, något glömmer jag väl säkert och något onödigt hinner jag nog packa ner. Ska jag vara helt ärlig så är jag nästan nervös. Nervös för att de inte ska tycka om Ellen, för att de ska klaga på hennes kroppsform och beteende. "lära" mig hur jag ska sköta henne, åh jag är så trött på det! Nästan alla vuxna människor som jag har kommit till med Ellen har sagt att jag ska inte göra si eller så och jag måste gör det men absolut inte det. Jag menar, jag uppfostrar min hund . slut. Visst är hon aningens ouppfostrad men jag tycker allvarligt talat att det är trevligt, hon blir mer personlig om hon kan ha en egen vilja. Dock inte en vilja som går över min men om man låter henne vara så ser man ju hur hon är som individ. Jag älskar min ouppfostrade hund! Visst kan jag tänka att om jag skaffar hund igen så ska jag vara mer nogrann med uppfostran i början men det ska aldrig gå till överdrift. Folk säger att hunden mår bättre om den är kuvad och underlydande men jag tror Ellen mår alldeles utmärkt, hon lyder när jag vill men oftast får hon tänka själv, hon börjar bli så gammal att hon vet vad hon får och inte får. Det är ordning och reda på henne nu, hon är så förståndig.

Jag är också lite nervös för att träffa Pappa och hans sambo. Jag har inte träffat dem sen farfars begravning.. Men det går nog bra.

Nähe nu ska jag sätta igång, packa, städa och duscha.

/Lisa Svärd ♥

Av Lisa - 16 juni 2011 20:40
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Lisa - 15 juni 2011 23:12

Det blev en sen kväll detta. Jag brukar inte vara uppe så värst länge jag tycker om morgonarnas första solglimtar, om vädret tillåter det förståss.

Jag är ett litet fan av alla dessa BB programmen som går, liver på BB - Förlossningskliniken, you name it! Jag tycker det är fascinerande och det är inte utan att man bävar för den gången man själv är i den situationen även om jag hoppas det dröjer några år tills dess. Ja ni vet ju vad jag vill, studera först, sen får vi  väl se vart det bär hän. På tal om tvserier så har jag börjat titta på Herrskap och Tjänstefolk som går på fyran och ikväll så tackade jag herren för att det finns playkanaler på nätet. Hehe.. Jag kunde utan problem titta på livet på BB på femman klockan nio och sedan sätta mig vid datorn och titta på andra avsnittet av herrskap och tjänstefolk på fyraplay. Just i min stil, de gillar jag.


 

Hade förresten planer på att åka till min pappa i helgen, började faktiskt sakna honom när jag skrev inlägget om familj och de där igår. Problemet var att jag skulle vara ensam med Ellen i helgen och när jag frågade pappa om jag kunde ta med henne så sa han att han skulle kolla med sin sambo först. Det är inte utan att jag blev lite sur och ledsen för beskedet hon gav men vad ska jag göra åt de nu? Pappa älskar djur och han hade gärna sett att Ellen fick följa med men de har dock två katter (utekatter) som inte skulle gilla det men Ellen skulle inte vara så jobbig eftersom de är ute. Pappas sambo sa att hon inte ville att hunden skulle med och så blev det mer eller mindre sagt att jag inte fick komma. De säger alltid att de saknar mig och att de tycker att det dröjer så långt mellan besöken och håller på o ojjar sig och nu när jag ville komma så får jag inte för att jag har med mig hunden, jag menar så mycket kan de ju inte sakna mig om de inte kan ta emot hunden för två dagar. Dessutom så behöver de inte ens bry sig om Ellen, jag kan liksom ta hand om min egen hund.. Nä jag blev faktiskt lite ledsen. Sommaren känns så lång så här i början men den är snart över, den går så fort. Jag tänkte att jag ville tillbringa mer tid hos pappa än vad jag brukar göra och så slutar det så här. Bra start? Nepp.. Får väl se när jag tar mig tycke nog till att fråga igen. Det kändes som att bli slagen på fingrarna, att på något sätt inte vara välkommen, jag vet att det är hunden de inte vill ha hos sig men jag menar Ellen är min bebis jag åker inte utan henne.. Skulle du vilja åka och träffa familj eller bekanta som inte vill ta emot ditt barn? Nej jag tror inte det heller. Ellen och jag hör ihop, antingen ingen eller båda. Vi blir hemma i helgen i alla fall, lugn och ro för oss slappisar, som vi ska mysa! Min lilla gosvovve <3


Så, öh jag tror det är arbetsdag i lokstallet på lördag också, så helt lugnt kommer det inte bli. Kanske borde lägga upp något om det i tid på tågbloggen. www.loklisa.bloggplatsen.se Måste målas vagnar och städas inför utställningar i verkstan.


Nu ska jag ta och krypa ner i sängen, kanske ta en snabbdusch.. Gillar inte att gå och lägga mig oduschad. Hm.. hahah det låter som jag är världens lortgris. Det är jag inte. Men det är en härlig känsla att lägga sig helt ren!

Så, off i go.


/Lisa Svärd ♥


Av Lisa - 14 juni 2011 20:00

Boyfri(end), Girlfri(end), Fri(end) - Everything got a end, except for family!

Åh jag funderade på detta. Hur sant det faktiskt är men det är inte helt sant på alla plan heller. Jag kanske låter lite som en buddhist när jag säger att ingenting är bestående. Men endå så fick denna meningen mig att fundera över vad som faktiskt är en familj. Jag är en skiljsmässobarn och mina föräldrar har inte gjort det lättare genom att inte prata med varandra men å andra sidan, vem är jag att döma? Jag hade inte velat prata med Erik heller.. Så börjar jag fundera.. Min fosterpappa är ju som ni hör inte min biologiska pappa men det spelar liksom ingen roll, jag älskar honom ovillkorligt ändå. Jag har inga helsyskon, jag har tre "halva" men vad spelar det för roll jag älskar dem ändå. Så börjar jag fundera djupare. Jag har en familj på min fosterpappas sida som jag räknar som min familj för att jag tycker om dom, jag har inga blodsband med dem men vad spelar det för roll? Jag hade en mormor som var min biologiska pappas sambos mamma och henne såg jag som min mormor trots att vi kivades ibland men grejen är den att jag som har familj överallt kan inte dra gränsen, vad är familj och vad är inte, för min familj är inte alla relaterade till mig genom blod. Jag menar en familj kan ha det sämre än jag har det med min familj trots att de har blodsband och när jag inte har det så spelar det ingen roll. Blev det rörigt nu? Jo de blev väl det.. men jag hoppas ni förstår. och jag hoppas verkligen att jag inte sårat någon.

Samtidigt som jag har en gigantisk familj så har jag inte jättemånga riktigt nära vänner. Jag är inte den typen, jag tror jag är väldigt självständig och när det gäller förhållanden så tror jag att jag ska lämna det okommenterat. För er som läst min blogg länge kan ni kanske utröna ett möster. Lisa helt uppslukad av sitt förhållande. Och ni som känner mig och som har hört all min klagan kanske vet ännu bättre att jag har svårt att släppa.. Men grejen är den att man lär sig av sina misstag och då blir inga misstag misstag för då blir det bara bra saker av allt för man lär sig av det.

Oj jesus. nu har jag snurrat in mig..


Ofärdigt inlägg, snurrigt inlägg..

Ha en trevlig kväll!

  Ledsen hörrni, de va enda bilden på familjen. Jag gillar den! Den är tagen på Gotland 07, en härlig sommar.



/Lisa Svärd ♥

Ovido - Quiz & Flashcards