lisvard

Alla inlägg den 17 mars 2011

Av Lisa - 17 mars 2011 20:35

Vi var på föreläsning idag. En tjej som heter Theres Ericsson kom och berättade om sin organisation maskrosbarn (www.maskrosbarn.org) som hon startade för att barn till föräldrar med alkoholproblem eller psykisk ohälsa ska kunna ha någonstans att vända sig.

 

Hon berättade om sin barndom med ett normalt lyckligt liv till det året hon fyllde elva då hennes mamma blev alkoholist och så småningom utvecklade en manodepressiv sjukdom. Under hennes tonår var hennes liv kaos och hon hade ingen som undrade hur hon mådde och undrade hur hon uppfattade eller tog hela problemet. Hon har skrivit boken "vi har ju hemligheter i den här familjen" som är hennes historia och hur hon gick vidare. Den boken ska absolut läsas, jag tänkte nog att jag skulle köpa den för det är en bok som jag tror att jag tilltalas av. Hon läste också upp ett stycke ur boken för oss som var väldigt känslomässigt laddat, jag höll på att börja gråta och det var många som hade blanka ögon.

 

Hon är stark och hon är en förebild. Om ni har möjlighet att lyssna på en av hennes föreläsningar så tycker jag verkligen att ni ska göra det! Den var suverän.

 

 

Av Lisa - 17 mars 2011 20:12

Gårdagen i skolan var slapp. Började dagen med ett enkelt engelskaprov så från nio, när jag var klar, till kvart över två, när nästa prov var, så var vi bosatta i skolans mysrum. Riktigt mysigt faktiskt, låg i soffan och pratade en massa och några hade med sina datorer och kollade lite film. Det var med andra ord en härlig dag även om samhälleprovet gick mindre bra tror jag.


På kvällen kom jag hem och fick reda på att det var styrelsemöte i Landeryds Järnvägsmuseumsförening, www.landeryd.org, så det var bara att knalla iväg. Det var otroligt trevligt måste jag säga! Jag gillar verkligen dem. Bara män, jag är enda verksamma tjejen i föreningen vilket kan vara kul ibland men också en nackdel. Jag trivs och jag är supertaggad inför Landeryds tågdagar som infallen första helgen i september, så boka den helgen redan nu.


I alla fall så blev det rätt sent på mötet så jag försov mig i morse. Jag kan inte fatta det, jag har försovit mig säkert tio gånger sen vi började gymnasiet och jag har bara gjort halva tiden! På högstadiet försov jag mig max fem gånger på de tre åren.. Jag har blivit en slarver :( Får skärpa till mig härdanefter. I alla fall så missade jag spanskaprovet på grund av att försovningen gjorde att jag missade tåget. Så det blir prov på måndag istället.


I morgon blir det sovmorgon för min del, en hel timma faktiskt! Pappa kommer och hämtar mig runt åtta, jag ska åka med honom till begravningen. Det ska bli skönt att träffa min underbara farmor! Och alla andra för den delen med men speciellt farmor <3 Näsdukarna är nerpackade och kameran ligger på laddning och ska laddas under natten. Kanske lägger ut en bild sen, vi får se. Ännu en gång, Vila i frid älskade farfar!



Ovido - Quiz & Flashcards